Omega3

Segíthet a következő esetekben: A következő szervek működését támogatja:
 Csontritkulás
 Szívbetegségek
 Mellrák
 Ízületi gyulladás
 Depresszió
 Asztma
 Keringési zavarok
 Magas vérnyomás
 Gyulladásos bélbetegségek
 Bőrbetegségek
 Rák
 Pszoriázis
 Gyomorfekély
 Elhízás
 Elhízás
 Tüdőtágulás
 Glaukóma
 Migrén
 Lupus
 Magas koleszterin
 Bőr, haj, körmök
 Keringési rendszer
 Immunrendszer
 Csontrendszer
 Légzőrendszer

Az emberi agy nagyrészt, mintegy hatvan százalékban zsírból áll, történetesen omega-3 zsírsavakból, amennyiben a vizet nem számítjuk. A kutatók abból a feltételezésből indultak ki, hogy a zsírnak kulcsszerepe van az agy kifejlődésében is. A kutatás célja egy omega-3 zsírsav, név szerint a DHA (dokozahexán sav) volt. Ez teszi ki az agyunk 25-35%-át valamint a szem retinájának 50-60%-át, aminek a látásélesség szempontjából van jelentősége.

DHA és a gyermekek fejlődése

A csecsemők és a kisgyermekek neurológiai fejlődésében létfontosságú a megfelelő mennyiségű DHA formájú omega-3 zsírsav jelenléte. Ismert, hogy a DHA módosítja a sejthártya pár alapvető tulajdonságát. Megváltoztatja a rugalmasságát, az áteresztő képességét és kulcsfontosságú a szabályozó fehérjékkel való kapcsolatban is. Emiatt szerepe van közvetlenül az idegrendszer ioncsatornáinak tevékenységében, és a sejtek közti elektromos jelzések valamint a memória működésében. Áttételesen pedig természetesen a tanulási és kognitív képességek létrejöttében.

A születést megelőző időszak és az azt követő pár hónap során kritikus a megfelelő omega-3 zsírsav (DHA) ellátottság. Ez az az időszak, amikor a legnagyobb kárt okozhatjuk a DHA szint csökkentésével. Ez alatt az időszak alatt az anya DHA ellátottsága jelenti a magzat és a csecsemő számára az egyedüli forrást. A Queensland Egyetemen tapasztalt eredmények magyarázatot adnak arra  korábban is megfigyelt dologra, hogy az anyatejjel nevelkedett babák kognitív előnyt élveznek mesterségesen táplált társaikkal szemben. 
 
A koraszülöttek ugyanezen ok miatt alacsony DHA szinttel születnek. Ezt pedig csak tetézi a gyakori mesterséges táplálásuk során tapasztalt omega-3 (DHA) hiány.
 
Egy általános IQ teszt azt mutatta ki, hogy átlagosan 8 IQ ponttal jobb eredményt értek el a szoptatással nevelt gyermekek a mesterségesen tápláltakéhoz viszonyítva. Ez részben az omega-3 ellátottsággal függ össze.
 
Csupán érdekes adatként olvastam, hogy az amerikai nők vérének DHA szintje a fejlődő világ országainak átlagával egyenlő csupán. Miközben százszor vagy ezerszer több pénzből élnek sanyarú sorsú embertársaikhoz képest, tápanyag ellátottságuk ugyan olyan rossz, nagyrészt az étrendi rossz választások eredményeként.
 
Jó és rossz DHA források
 
Az idegrendszer és az agy fejlődéséhez szükséges DHA-t a kismamának kell elfogyasztania és átadni a magzatnak vagy a csecsemőnek. A legjobban hasznosuló formát az állati, elsősorban halból származó zsírok jelentik. A lazac, a szardínia és a tonhal, de bármelyik hideg vízi hal remek DHA források. Kisebb mennyiségben a vörös húsok és a tojás tartalmaz omega-3 zsírsavat.
 
A vegetáriánus táplálék források közül a len magja tartalmaz omega-3 zsírt legnagyobb arányban. De a lenmag egy nehezen emészthető táplálék az embernek, mert nincs zúzógyomra, mint a madaraknak. Kapható lenmagból kivont omega-3 étrendkiegészítő a magyar boltokban Lignan vagy Lignamax néven, ami már ember számára is emészthető formában tartalmazza a lényeges tápanyagokat. Ezen kívül szóba jöhet a szója-, a dió- és a kukoricaolaj, de mindegyikkel van egy kis probléma. Nem DHA-t tartalmaznak, hanem ALA (alfa linolénsav) formában van benne az omega-3. Ez a szervezetünk számára egy rosszabb biológiai hasznosulású zsírsav, amit két lépésben (először EPA, majd DHA) át kell alakítani a májnak, hogy a sejtek fel tudják használni. Mivel minden ilyen átalakítás veszteséggel jár az emésztőrendszer állapotától függően, az állati forrásból származó omega-3 mindig nyertes lesz a versenyben.
 
A friss hazai hal a leginkább kézenfekvő választás. A halkonzervek általában szennyezett halat tartalmaznak, mivel a szennyezett tengervízből halászták őket. Amennyiben étrendkiegészítőkkel oldja meg a DHA fogyasztást, pár dolgot érdemes megfontolnia. A DHA egy többszörösen telítetlen zsírsav, ami vonzza magához a károsító szabad gyököket és az oxigént is. Ez egyszerűen fogalmazva azt jelenti, hogy extrém módon romlékony táplálék. Szabad levegőn tárolva, vagy fény hatásának kitéve és hő hatására is órák alatt tönkremegy. A gyógyszertárakban kapható piacvezető termékek kanalas adagolású olcsó kivitelű ömlesztett változatok. Ha egy héten belül elfogyasztja, közben hűtőben tárolja zárt üvegben, akkor jó. Ha nem, akkor válasszon stabilizált gélkapszulás változatot. Ezt csupán a gyári zárt dobozában kell tárolni és akár egy évig is eltartható. 
 
Forrás: Natúr Hírek