Kalcium

A kalcium kiegészítés haszna vagy kára nagyobb?

Egy új kutatás felvetette, hogy a rendszeres kalcium kiegészítés megnöveli a szívroham kockázatát. A British Medical Journal lapjain a közelmúltban megjelent tanulmány egyértelműen kimutatta, hogy a kalcium kapszulákat fogyasztók között sokkal gyakoribb volt a kardiovaszkuláris esemény, mint a combnyaktörés, aminek megakadályozására szedték.

 A kalcium készítményeket elsősorban idősek szedik a csontritkulás megakadályozására. A felírás alapját egy igen széles körben ismert adat adja, miszerint látványosan csökkenti a csontritkulásból származó törések számát nagyobb mennyiségű kalcium fogyasztása, de igen kevés kutatást végeztek a hosszabb távú kockázatok tekintetében.

Engedjenek meg már itt a cikk elején egy személyes megjegyzést: Természetgyógyászok között általánosan ismert az, hogy a megevett kalciumnak és egyéb elemeknek arányban kell állniuk. Elsősorban a magnézium hiányát okozhatja az egyoldalú kalcium bevitel. Azt is minden táplálkozási szakértő tudja, hogy a magnézium hiány izomgörcsökben nyilvánul meg először. Ha ez a vádliban jelentkezik, az kellemetlen, de ha a szívizmokban, az több mint kellemetlen.

Magas kalcium tartalmú természetes étrend esetén a fenti probléma elképzelhetetlen, de hála szűk látókörű orvosainknak és gyógyszerészeinknek, miközben a csontritkulás ellen küzdenek, mellesleg megölik a pácienseiket.

A piacon kapható jobb kalcium tartalmú kiegészítők 1:2 arányban magnéziumot is tartalmaznak. Ennek a kettő elemnek mindig 1:2 arányban kell lennie a táplálkozásban és nem szabadna felborítani az egyensúlyukat napi több gramm kalcium egyoldalú fogyasztásával. Keresse a CalMag készítmények közül azokat, amik a fenti arányban tartalmaznak legalább fele annyi magnéziumot, mint kalciumot.

Ian reid professzor az Aucklandi egyetemen 20 év időtartamot figyelembe véve 15 tanulmányt elemzett, amiben 12000 beteg adatai voltak fellelhetők. Döbbenetes, de 30 százalékos arányban növelte meg a kalcium fogyasztás a szívrohamok számát, miközben 10 százalékkal csökkentette csupán a combnyaktörések számát. A kutatók szerint azzal állunk szemben, hogy egyszerűen miközben a haszonra összpontosítottunk, figyelmen kívül hagytuk a kockázatokat.

Természetes vagy mesterséges?

Az emberek azt hiszik, hogy korallt vagy mészkövet enni természetes. A magas kalcium tartalmú étrend az természetes. Semmi baj azzal, ha valaki több sajtot, brokkolit, vagy bármilyen magas kalcium tartalmú ételt eszik bármilyen mennyiségben. Bajt mindig azzal okozhatunk, ha egyetlen komponenst kiemelünk a százból és azt hosszú távon túlságosan is bőségesen fogyasztjuk.

Érdekes, hogy vannak olyan népcsoportok, akik átlagos kalcium fogyasztása mindössze egy harmada a magyarországi átlagnak és teljesen ismeretlen a csontritkulás a körükben. Több publikáció is megjelent a közelmúltban, amiben a kalcium beépülését megakadályozó d-vitamin és k-vitamin hiányt valamint a megerőltető fizikai munkát jelölték meg a csontritkulás okaként és nem az elégtelen kalcium fogyasztást.

Ezt látszik alátámasztani az a tény is, hogy a fenti kutatásban a 15-ből öt olyan volt, amiben a kalcium mellett d-vitamin kiegészítést is kaptak a paciensek. Ezekben a a statisztikákban érdekes módon nem volt kimutatható növekedés a szívrohamok számában.

Forrás: naturhirek.hu